Monday, February 13, 2012

::14 Februari::

Assalamualaikum to all readers....

sempena 14 februari ni, saya nak update blog sikit. Kita semua tahu 14 februari merupakan hari valentine yang disambut oleh pasangan kekasih dan ia merupakan larangan dalam agama Islam kerana agama Islam itu telah mengharamkan couple apatah lagi untuk menyambut hari kekasih ini.

Tetibe saya teringat peristiwa pada suatu petang.

Pada petang itu, saya dan kawan-kawan keluar la jalan-jalan sebab sekarang memang tengah cuti. Kami ambil keputusan untuk pergi ke pantai untuk dapatkan ketenangan di samping menikmati keindahan alam ciptaan Allah. Sedang kami berjalan-jalan, kelihatan dua orang wanita yang pertengahan umurnya, bertudung labuh dan boleh saya katakan mereka ini mungkin ustazah sedang berjalan-jalan sambil memberikan risalah kepada orang yang berada di pantai pada ketika itu. Sasaran mereka adalah remaja yang berdua-duaan dan juga remaja lain. Menurut kawan saya, risalah itu adalah berkaitan dengan pencegahan zina. Saya rasa kagum kerana masih ada lagi inisiatif daripada mereka ini untuk menyedarkan kita yang telah banyak leka daripada kehidupan Islam yang sebenar. Melihat remaja yang berdua-duaan ini, saya rasa sedih kerana mereka langsung tidak mempedulikan orang awam yang lalu lalang melihat telatah mereka. Mungkin perasaan malu itu langsung tidak ada dalam diri mereka pada ketika itu. Saya masih lagi bersangka baik sekiranya mereka itu mungkin telah berkahwin, tapi tak semua pasangan itu telah berkahwin memandangkan usia mereka masih lagi muda. Kalau ia pun nak bercinta tolong jaga batas pergaulan anda kerana saya tahu cinta itu memang fitrah dan susah nak elak tapi sekurang-kurangnya kita tahu apa yang baik dan salah di sisi Islam. 

Pesan saya, jauhi zina dan say no to valentine day..:) that's a main point saya nak cakap. Ingat bahawa amal kita belum cukup untuk masuk ke syurgaNya dan sekiranya berlaku tsunami di pantai tersebut ketika anda buat maksiat, mampukah kita bertaubat pada saat itu. Mudah-mudahan kita tak tergolong dalam golongan tersebut. nauzubillah..

Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. Peringatan buat diri sendiri dan sahabat.

~~pic from nasyid.fm~~

No comments:

Post a Comment