Friday, January 14, 2011

Di Sini Tempatku BermuLA....

Dh agak lama aku x menulis dlm blog ni....
tetibe je rse nk tulis sumthing...
and at the same time tringat plk kt kampung...
mgkin mood nk blik kmpg kot yg mmbuatkn aku tetibe jer nk citer sal kmpg aku ni..
kampung aku nmenya Pulau Duyong..
dkt jer ngan bndar k.terengganu..


asalnya nme pulau duyong ni bermula dr lgenda puteri duyung
tp xtaw la btol ke x
org dlu2 ckp camtu la..

ni plk pintu gerbang yg ade kt kmpg aku
dkat je ngan umah aku

ni pemandangan kt kmpg aku...
cntik kn...siap ade jmbatan lg..


yg ni salah satu jeti kt kmpg aku
diorang pnggil jeti kelab aya
kmpg aku ni kmpg nelayan
sbb tu la ade bot2 nelayan tuh




ni satu lagi jeti kt duyong kecil
biasanya kt sini la kami naek bot nk g psr payang
10 mnit je dh smpai
klo time dkt2 nk rayer, jln msti jem
so nk snang citer aku naek je bot pnambang
tambang pn murah..singgit je
xpayah la nk beratur pnjang kt jln raya tuh


haa..ni jmbatan yg menghubungkn kmpg aku ngan bandar
nmenya jmbatan sultan mahmud
jmbatan ni xlah spnjang jmbatan pulau pinang
tp ok la..
biasanya klo nk g bndar lbh krg 20-30 mnit gk ambik mse


salah sebuah msjid yg ada kt kmpg aku
masjid pulau ketam
satu lagi masjid dkt duyong kecil
biasanya kt sini la bdk2 laki solat jumaat


 pembuatan bot tradisional ni mmg trkenal kt pulau duyong ni
kt sini la bot2 dibina sendiri oleh pnduduk tempatan
mmg terkenal la di mata dunia
kapal2 layar jg dibuat di sini untuk sesiapa yg memasuki pertandingan monsoon cup
termasuklah untuk yg luar negara


pasar malam oh pasar malam
ble ari jumaat je msti ingat kt pasar mlm
biasanya pkol 4 lbh dh bke smpai kol 10 cmtu la lbh krg
tp aku jrg je pegi psr mlm ni sbb jarang2 blik
klo aku blik pn besenya suruh adik aku je beli
skli skala pegi tu bes juge
mcm2 la ade jual kt sini..aym pnggang,sate,keropok,burger..
emm..cm sedap je bunyinyer


 kt ats tu aku dh citer byk sal tmpt2 mnarik kt kmpg aku
skg ni citer sal orgnyer plk
tgok gmbr kt ats tuh
bdk2 ngah mandi sungai
itu la klebihan kmpg aku
dlu time kcik2 dlu slalu gk aku mndi sungai
tangkap udang kt celah2 batu la
seronok plk ble igt time dlu2
andai mse boleh diputar kmbali ingin skali kmbali ke saat itu..huk3


wah..byk nya ketam..
msak gulai msti sodap ni..
pndai la bdk2 ni tangkap


 gelanggang futsal
ptg2 msti ramai bdk muda datang maen futsal
mlm2 pn bleh gk maen sbb ade spotlight
ni la aktiviti2 bdk kmpg aku
at least xla buat keje yg sia2


bakal2 pemain bola negara
kcik2 lg dh pandai maen bola
mse ni la kte nk latih bdk2 ni
biarlah bermula dari jaguh kmpg dulu



badminton,takraw,dam aji semuanya ada..
stiap thun msti ade je pertandingan2
tujuan dia nk eratkn silaturrahim
xkira la besar muda kcik muda
smuanya ada


ni prtandingan plg femes kt kmpg aku
monsoon cup
yg ni smua negara masuk
switzerland, australia,britain etc..
stat thun 2005 lg monsoon cup ni dh mula smpai la skrg
tiap2 thun aku msti pegi
thun ni aku xthu lg dpt pegi ke x
aku blik cuti 4hb,,klo pegi pn smpat pegi penutup je sbb prtandinngan ini mula 30/11-5/12
bdk2 msti gmbira time ni sbb byk aktiviti mnarik
sukan rakyat pn ada
jln confem2 sibuk la sbb ramai yg kluar masuk
pm, agong msti ada
mse ni la boleh tgok diorng dari dekat..

rse2nya cukup la sampai sini je coretanku kali ni
klo ikotkan hati byk lagi nk citer
tp xpela kite smbg lain kli plk
ape2 pn aku gembira duk kt kmpg ni
di sinilah aku dibesarkan dan terlalu byk kenangan pahit dn manis kulalui
Pulau Duyong selalu dihatiku..

No comments:

Post a Comment