Thursday, March 17, 2011

Suatu KetiKa Dahulu....

Pengajian Malaysia...ape itu Pengajian Malaysia???
aku sendiri tertanye2 knape aku bleh amk pengajian malaysia..
memang aku xtahu apa2 psl kos yg aku amk masa nk isi upu..
memandangkan aku xminat matematik..aku xthu nak amk ape sebenarnya..
biasa klo budak matrik mesti nak pilih math, kimia, bio fizik, sains n etc...
tapi aku sendiri xpilih sume2 tu xtahu la knape...
mungkin xtergerak hati kowt..
aku memang xpandai sgt klo bab2 yg menggunakan nombor ni..
especially math la..my critical sbjek mse kt mtrik..
dh la xminat tp trpaksa amk plk..mmg hancur la rezuk..huhu
masa nak isi upu tu..pkir balik nak ambk pe yer..
emmm..mak kata perempuan jadi ckgu la senang..
aku pun ok je...minat nk jadi ckgu ade ckit2 je..huhu
tapi nak jd ckgu pn kna pkir jgk..nak jd ckgu pe yer??
nak jd ckgu sains pn aku pkir byk kali gk..
sbabnya aku ni alergic darah...ti cmne la nk ajar anak murid..(jauh pikir)..hehe
tapi mmg btol la..ti masa mengajar msti buat eksperimen psl darah kn..clap2 ari bulan ckgu yg pengsan..:p

aku pun buat la semayang istikarah dulu sebelum wt pe2 keputusan..
akhirnya aku pn wt la pilihan...
dua pilihan kt atas mmg pendidikan la..(ikut ckp mak)..hehe
1st aku tergerak hati pilih Pengajian Malaysia dgn Pendidikan (AT58) UPSI
2nd aku pilih Pendidikan khas kat UKM
yang 6 pilihan lagi aku xtahu la aku pilih ape..tapi semuanya cam mengarut2 je..
aku sendiri pelik dgn pilihan aku..
kos yg aku pilih semuanya aku xtahu..
mungkin Allah dah tentukan segala-galanya..
aku hanya mampu berserah...

lepas aku pilih tu aku hanya mampu tawakkal
semayang hajat tiap2 ari spya Allah bagi yg terbaek
klo dapat masuk u pn aku dh bersyukur sbb skg ni persaingan sengit
lebih2 lagi rezuk matrik aku yang ala-ala kadar sahaja
aku xmengharap lebih juz dapat smbung belajar lagi pn dh kira ok
xkisah la u mane2 pn

bila amk pendidikan ni, mcm2 kita kena lalui
1st sekali ada ujian Medsi then interview
alhamdulillah aku dan 3 orang lagi housemate ku dapat kedua2nya
ujian medsi kena jawab lbh kurang 300 soklan dalam masa sejam
alhamdulillah la sempat jawab
lepas tu kami kena tunggu plak interview, klo lepas ujian medsi baru dapat interview
klo gagal maknanya xdapat la interview..syukur kami berempat lepas ujian medsi dan dapat interview

aku dapat interview di kuala terengganu, my hometown..
mmg dh pilih awal2..dan interview tu plk dibuat di UDM yang sekarang digelar Unisza
macam2 rasa ada masa kt bilik menunggu tu
tegok masing2 semua duk pegang nota..maknanya semua dh wt persiapan awal
aku ada jgk wt persiapan tapi xla banyak sgt..juz tahu isu semasa pendidikan negara
masa tu giliran aku agak lambat sedikit..xcilap aku orang kedua last
nervous tgok kwn2 yg dah ciap interview..mcm2 diorang kena tanya
ada yang kena mengajar, speaking dan lain-lain lagi la
terpikir jgk klo kena mengajar ti nak ngajar pe yer...pengajian malaysia tu pn aku xtahu sbjek pe..
dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu..(sgt2 takut)

tiba giliran aku, aku pn masuk la ke bilik interview tu..
baca bismillah sebelum melangkah aku pn bagi salam dan terus masuk..
aku bagi fail yang ada semua sijil2 kepada penemuduga yg ada kat situ
ada 2 orang, seorang lelaki dan seorang perempuan
muka semua baik2 je aku tgok..hehe

mereka pn tanya la aku soklan
tanya knapa nk jd ckgu, knpa amk pendidikan khas..ade pengalaman ke??
lpas tu tnya soklan umumplk..dia tnya tema hari guru tahun tu..Guru Pembina Negara Bangsa
pastu tanya aktiviti apa yang ada masa hari guru kat skolah..nsib baek soklan xsusah..huhu
klo tanya PIPP confem xdpt jwb coz xhafal..
aku pn jawab la dgn tenang walaupn sbenarnya nervous
aku hepy sangat sbb dia xtanya aku psl pengajian malaysia
dan yg penting aku xperlu speaking...yeah...selamat..alhamdulillah

aku rasa aku duk kt dlm bilik tu xsampai 10 minit pn
rasa cam sekejap je masa berlalu
lepas dorang abih tanya aku pn ucap terima kasih dan terus kluar
excited aku kuar..at least dh lega ckit..then lpas tu aku pn blik
b4 that smpat lagi singgah kt pantai amk angin smbil makan ICT (ikan celup tepung) feveret org ganu...hehe

lebih kurang dalam bulan 6 rezuk upu pn kuar
aku pn berdebar2 la..mlm tu nasib baek dpt gk tido
masa tu rezuk kuar ari jumaat lbh kurang tgh hari
memandangkan umah aku xde internet aku juz chek guna handphone je
lmbat jgk nk tahu keputusan n kebetulan masa tu aku ada kt umah mak sedara aku
kebetulan sepupu aku nak kawen, pegi la tlong kupas bawang
tgh asyik2 duk siang bawang tu tibe2 1 msj sampai
ble buka tgok dari 15888
TAHNIAH ANDA TELAH DITAWARKAN KOS PENGAJIAN MALAYSIA (AT58) DI UPSI
lebih kurang camtu la mesej yg aku dapat
masa tu tak terkata aku..alhamdulillah, terima kasih ya Allah kerana perkenankn doaku..
aku kena daftar 10 hari selepas aku dapat mesej tu..
kelam kabut jgk la buat persiapan
kena buka akaun, medical chek-up, isi borang tu borang ni..
sangat menguji kesabaran tp xpe, orang kata "bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian"

selepas itu bermula la episodku di bumi permata UPSI ini
sekarang baru aku tahu apa itu pengajian malaysia
sebenarnya ia merupakan subjek baru yang diperkenalkan di UPSI
dan aku merupakan batch ke-3
ia sebenarnya berkait dengan pengajiam am tingkatan 6
mcm2 kami kena belajar: politik, budaya, agama, undang2, dasar2, pembandaran dll
skopnya lebih meluas berbanding sbjek2 lain, nama pn pengajian am kn..kna la tahu semua benda
apa pn aku xpernah menyesal amk sbjek ni walaupn xpernah bljr sbjek ni..:)
 
rasanya cukup di sini dulu coretan tuk kali ini
pesanan kpd adik2 yg mohon upu, kalo dapat kos ape pn teruskn je pelajaran tu
tak kira la kos yg kita minat ke tak
mungkin ada 1001 hikmah disebaliknya
kerana sesungguhnya Allah itu lebih mengetahui
wallahu'alam

p/s: jangan pernah takut untuk mencuba sesuatu yg baru kerana mungkin kita akan lebih berjaya dengan pilihan kita yang baru. renung2kn dan selamat beramal..^_^

1 comment:

  1. Hai akak. Boleh tahu macamana nak contact akak? Sebab saya nak tanya lebih pasal course ni. Thankyou kak.

    ReplyDelete